Wymagania, ogólne kryteria
oceniania z plastyki : klasy 4-7
|
Wymagania
konieczne
Spełnienie
wymagań pozwala
postawić ocenę
dopuszczającą. |
Z pomocą
nauczyciela
uczeń:
×
wymienia
placówki
działające na
rzecz kultury,
×
tłumaczy zasady
zachowania się w
muzeum,
×
wskazuje zabytki
znajdujące się w
regionie,
×
podaje nazwiska
najwybitniejszych
malarzy polskich
i zagranicznych,
×
wyjaśnia, kogo
możemy nazywać
twórcą ludowym,
×
opisuje tradycje
i symbole
związane ze
świętami Bożego
Narodzenia
oraz z Wielkanocą,
×
nazywa elementy
dzieła
plastycznego
(linia, punkt,
kontur, plama,
walor barwa,
światłocień,
technika,
faktura,
kształt,
kompozycja,
perspektywa),
×
wskazuje
podstawowe
środki wyrazu
plastycznego
znajdujące się
w najbliższym
otoczeniu i je
opisuje,
×
wyjaśnia
znaczenie
niektórych z
omówionych na
lekcji terminów
plastycznych,
×
wymienia nazwy
niektórych z
poznanych
dziedzin sztuki
(np. rysunek,
malarstwo,
grafika, rzeźba,
architektura,
sztuka użytkowa,
sztuka ludowa
oraz współczesne
formy:
fotografika,
film,
instalacja,
asamblaż,
happening,
performance),
×
rozróżnia dzieła
należące do
poszczególnych
dziedzin
twórczości
artystycznej
(rysunek,
malarstwo,
grafika, rzeźba,
architektura,
sztuka ludowa,
rzemiosło
artystyczne
itd.),
×
tłumaczy, czym
zajmują się
rysownik,
malarz, grafik,
rzeźbiarz i
architekt,
×
wskazuje różnice
między rysunkiem
a malarstwem,
×
uzyskuje barwy
pochodne,
wykorzystując
barwy
podstawowe,
×
wymienia
podstawowe
elementy
warsztatu
fotograficznego,
×
nazywa niektóre
gatunki filmowe,
×
wskazuje środki
przekazu
należące do
nowych mediów,
×
wskazuje
podstawowe
narzędzia pracy
plastyka i
wykorzystuje je
w minimalnym
stopniu w swoich
działaniach,
×
podejmuje próby
zastosowania
elementów teorii
w ćwiczeniach
praktycznych,
×
wykonuje zadania
plastyczne o
niewielkim
stopniu
trudności,
×
utrzymuje w
porządku swój
warsztat pracy,
×
stara się
przestrzegać
zasad BHP
podczas działań
na lekcji. |
Wymagania
podstawowe
Spełnienie
wymagań pozwala
postawić ocenę
dostateczną. |
Uczeń:
×
określa rolę
elementów
plastycznych w
swoim
najbliższym
otoczeniu,
×
wskazuje miejsca
w swoim
regionie, w
których można
obejrzeć dzieła
plastyczne,
×
wymienia
najsłynniejsze
polskie zabytki
oraz zabytki
znajdujące się w
regionie,
×
podaje przykłady
dziedzin sztuki
uprawianych
przez twórców
ludowych oraz
wykorzystywanych
przez tych
artystów technik
plastycznych,
×
wyjaśnia
znaczenie
wybranych
tradycji i
symboli
związanych ze
świętami Bożego
Narodzenia oraz
z Wielkanocą,
×
opisuje elementy
dzieła
plastycznego,
×
tłumaczy
znaczenie
omówionych na
lekcji terminów
plastycznych,
×
wymienia poznane
podczas lekcji
dziedziny
sztuki,
×
omawia poznane
techniki
malarskie,
nazywając
wykorzystywane w
nich narzędzia i
podłoża,
×
wyjaśnia
najważniejsze
podziały barw,
×
wskazuje
elementy i
układy tworzące
daną kompozycję,
×
przygotowuje
ilustrację z
zastosowaniem
danego rodzaju
kompozycji,
×
rozpoznaje
rodzaj
kompozycji
wykorzystanej w
wybranych
dziełach
przedstawionych
na
reprodukcjach,
×
wykonuje rysunek
z zastosowaniem
wybranej
perspektywy,
×
podaje
najważniejsze
cechy wybranych
perspektyw
malarskich,
×
tłumaczy, czym
różni się
technika druku
wypukłego od
techniki druku
wklęsłego,
×
wymienia
poszczególne
rodzaje rzeźby,
×
dokonuje
podziału
architektury ze
względu na jej
funkcje,
×
wskazuje wytwory
wzornictwa
przemysłowego w
najbliższym
otoczeniu,
×
projektuje
przedmioty
codziennego
użytku,
×
wyjaśnia, czym
różni się
fotografia
artystyczna od
fotografii
użytkowej,
×
określa różnice
między dziełami
kina
artystycznego a
filmami
komercyjnymi,
×
omawia funkcję
nowych mediów w
sztuce,
×
rozpoznaje
narzędzia
pomocne w pracy
rysownika,
malarza,
rzeźbiarza,
grafika,
fotografika i
filmowca,
×
omawia funkcje
typowych
narzędzi
stosowanych w
poszczególnych
technikach
plastycznych,
×
przedstawia
obiekty na
płaszczyźnie i w
przestrzeni,
posługując się
podstawowymi
środkami wyrazu
plastycznego,
×
stosuje w
działaniach
artystycznych
różne narzędzia
i podłoża,
×
dostrzega wpływ
faktury użytego
podłoża na efekt
końcowy działań
plastycznych,
×
prowadzi zeszyt
przedmiotowy,
×
uczestniczy w
dyskusjach o
prezentowanych
obiektach po
zachęcie ze
strony
nauczyciela,
×
stosuje się do
zasad
organizacji
pracy,
×
przynosi na
lekcję
odpowiednie
materiały i
narzędzia,
×
aktywnie pracuje
w grupie,
×
utrzymuje w
porządku swój
warsztat pracy,
×
przestrzega
zasad BHP
podczas działań
plastycznych. |
Wymagania
rozszerzające
Spełnienie
wymagań pozwala
postawić ocenę
dobrą. |
Uczeń:
×
określa rolę
elementów
plastycznych w
swoim
najbliższym
otoczeniu,
×
podaje nazwiska
najwybitniejszych
malarzy polskich
i zagranicznych,
×
wymienia
najsłynniejsze
polskie zabytki
i dzieła sztuki
oraz zabytki
znajdujące się w
regionie,
×
analizuje
wybrane dzieła
sztuki, stosując
wiedzę zdobytą
podczas lekcji,
×
wskazuje
najbliższy
skansen,
×
wyjaśnia, czym
są pieta i
świątek, oraz
określa ich
cechy na
podstawie
fotografii,
×
omawia wybrane
tradycje i
symbole związane
ze świętami
Bożego
Narodzenia oraz
z Wielkanocą,
×
charakteryzuje
poszczególne
dziedziny
sztuki,
×
opisuje wybrane
środki wyrazu
plastycznego i
przyporządkowuje
je do określonej
grupy elementów
tworzących
dzieło,
×
wymienia cechy
poszczególnych
rodzajów
kompozycji,
×
określa sposób
przedstawiania
przestrzeni oraz
rodzaje faktury
zastosowane w
dziele
zaprezentowanym
na oglądanej
reprodukcji,
×
rozpoznaje,
jakimi
narzędziami
posłużył się
twórca dzieła
poznawanego
w postaci
reprodukcji,
×
wyjaśnia, jak
stosować
sztalugi,
matrycę i dłuto,
×
tłumaczy
znaczenie
poznanych
terminów
plastycznych,
uzupełniając
swoje definicje
przykładami
dzieł sztuki,
×
omawia wpływ
barw ciepłych i
zimnych na
samopoczucie
człowieka,
×
rozróżnia
rodzaje
malarstwa ze
względu na
przedstawianą
tematykę
(portret,
pejzaż, martwa
natura,
malarstwo
historyczne,
rodzajowe itd.),
×
charakteryzuje
prace graficzne,
zwracając
szczególną uwagę
na materiał
użyty do
wykonania
matrycy,
×
wskazuje różnice
pomiędzy rzeźbą
tradycyjną a
kompozycją
przestrzenną,
×
porównuje
wzornictwo
przemysłowe z
rzemiosłem
artystycznym,
×
wymienia
podobieństwa
między techniką
malarską a
techniką
fotograficzną,
×
nazywa środki
wyrazu
artystycznego
wykorzystywane w
filmie
(perspektywa,
światło, kolor)
oraz określa ich
wpływ na
atmosferę
dzieła,
×
wymienia cechy
charakterystyczne
sztuki nowych
mediów,
×
stosuje elementy
wiedzy
teoretycznej w
ćwiczeniach
praktycznych,
×
używa waloru w
działaniach
plastycznych
odpowiednio do
tematu i
charakteru
pracy,
×
wyjaśnia, w jaki
sposób ukazać
światłocień na
rysunku,
×
dobiera
narzędzia i
podłoża w
zależności od
charakteru i
tematu
wykonywanej
pracy
plastycznej,
×
posługuje się
właściwie
przyborami i
narzędziami
plastycznymi,
×
porównuje środki
wyrazu
plastycznego
zastosowane w
dwóch wybranych
dziełach
malarskich
zaprezentowanych
na
reprodukcjach,
×
wykorzystuje
dany rodzaj
kompozycji oraz
wybraną technikę
plastyczną
podczas
tworzenia
ilustracji,
×
omawia wybrany
obraz pod kątem
zastosowanego
rodzaju
kompozycji,
×
tłumaczy, na
czym polega
perspektywa
przedstawiona na
obrazie,
×
dobiera rodzaj
perspektywy do
tematu
wykonywanej
pracy,
wykorzystując w
praktyce wiedzę
teoretyczną,
×
realizuje proste
projekty w
dziedzinie
sztuki
użytkowej,
×
wykonuje prace
plastyczne
poprawne pod
względem
technicznym
i estetycznym,
×
określa rolę
środków wyrazu,
które zastosował
w pracy
plastycznej,
×
prowadzi
systematycznie
zeszyt
przedmiotowy,
×
zachowuje
koncentrację
podczas lekcji,
×
uczestniczy
aktywnie w
dyskusjach na
temat
prezentowanych
obiektów,
×
organizuje
poprawnie swoje
miejsce pracy
oraz przynosi na
lekcję
odpowiednie
materiały i
narzędzia,
×
efektywnie
wykorzystuje
czas
przeznaczony na
działalność
twórczą,
×
utrzymuje w
porządku swój
warsztat pracy,
×
przestrzega
zasad BHP
podczas
posługiwania się
narzędziami. |
Wymagania
dopełniające
Spełnienie
wymagań pozwala
postawić ocenę
bardzo dobrą. |
Uczeń:
×
dyskutuje na
temat roli
sztuki w życiu
człowieka,
×
wymienia
nazwiska
najwybitniejszych
artystów
polskich i
zagranicznych
(malarzy,
rzeźbiarzy,
architektów),
×
zdobywa z
różnych źródeł (internet,
lokalna prasa,
dostępne
książki)
informacje na
temat artystów
tworzących w
regionie,
×
wymienia
placówki kultury
znajdujące się w
rodzinnej
miejscowości lub
najbliższej
okolicy oraz
wyjaśnia, czym
się one zajmują,
×
omawia rolę
muzeów w
procesie
edukacji
społeczeństwa,
×
wykazuje sie
rozległą wiedzą
na temat
polskich
zabytków,
×
rozpoznaje
wybrane dzieła
architektury i
sztuk
plastycznych
należące do
polskiego i
europejskiego
dziedzictwa
kultury,
×
określa funkcje
wybranych dzieł
oraz wskazuje
cechy
wyróżniające je
spośród innych
tekstów kultury
z danej epoki,
×
posługuje się w
swoich
wypowiedziach
podstawowymi
terminami
z poszczególnych
dziedzin sztuki,
×
bierze aktywny
udział w
dyskusji
dotyczącej
podobieństw i
różnic między
poszczególnymi
dziedzinami
sztuki,
×
porównuje
wybrane dzieła
plastyczne pod
kątem użytych w
nich środków
wyrazu
plastycznego,
×
omawia wybrane
przykłady
wytworów sztuki
ludowej pod
względem ich
formy i użytego
materiału,
×
opisuje (w
oparciu o
przekazy ludowe)
tradycje
podtrzymywane w
swoim regionie,
×
wylicza różnice
między
malarstwem
realistycznym a
malarstwem
abstrakcyjnym,
×
określa cechy
rzeźb należących
do różnych
rodzajów na
podstawie
wybranych
przykładów,
×
opowiada o
wybranej
zabytkowej
budowli i
charakteryzuje
jej funkcje,
×
analizuje
wybrane wytwory
wzornictwa
przemysłowego i
rzemiosła
artystycznego
pod kątem ich
funkcjonalności
i estetyki,
×
omawia elementy
dzieła
plastycznego
(kompozycja,
światłocień,
perspektywa,
barwa) widoczne
na wybranych
fotografiach,
×
określa gatunek
filmu na
podstawie
zaprezentowanego
fragmentu,
×
świadomie
korzysta z
narzędzi sztuki
nowych mediów
(programy
graficzne itp.)
w swojej
działalności
twórczej,
×
przestrzega praw
autorskich,
×
potrafi
właściwie
wykorzystać
zdobytą wiedzę
teoretyczną we
własnej
twórczości,
×
operuje sprawnie
wybraną techniką
plastyczną,
×
wykonuje
oryginalne i
pomysłowe prace
zgodne z podanym
tematem,
×
wybiera technikę
odpowiednią dla
najlepszego
wyrażenia tematu
i analizuje ją
pod kątem
uzyskanych
efektów
plastycznych,
×
tworzy prace,
ujawniając
bogatą
wyobraźnię i
zręcznie
wykorzystując
możliwości
wyrazu stwarzane
przez różnorodne
środki
plastyczne oraz
fakturę podłoża,
×
realizuje proste
projekty w
zakresie form
użytkowych,
stosując m.in.
narzędzia i
wytwory
multimedialne,
×
posługuje się
biegle
poszczególnymi
środkami wyrazu
plastycznego,
×
stosuje plamy
walorowe w celu
ukazania w
rysunku
światłocienia na
przedmiotach,
×
dokonuje
ekspresji uczuć
i nastrojów w
pracy
plastycznej za
pomocą
odpowiednio
dobranych
środków
plastycznych,
×
wykorzystuje
umiejętnie różne
rodzaje
perspektywy w
celu ukazania
przestrzeni
na płaszczyźnie,
×
analizuje własną
pracę pod kątem
zastosowanych
środków wyrazu
plastycznego,
×
bierze udział w
konkursach
plastycznych
przeprowadzanych
na terenie
szkoły lub poza
nią,
×
prowadzi zeszyt
przedmiotowy
systematycznie i
estetycznie,
×
jest aktywny
podczas lekcji,
z zaangażowaniem
dyskutuje o
prezentowanych
obiektach,
×
organizuje swoje
miejsce pracy,
przynosi na
lekcję
odpowiednie
materiały
i narzędzia,
×
efektywnie
wykorzystuje
czas
przeznaczony na
działalność
twórczą,
×
utrzymuje w
porządku swój
warsztat pracy
zarówno podczas
działań
plastycznych,
jak i po ich
zakończeniu,
×
przestrzega
zasad BHP
podczas
posługiwania się
narzędziami. |
Wymagania
wykraczające
Spełnienie
wymagań pozwala
postawić ocenę
celującą. |
Uczeń:
×
wykazuje
szczególne
zainteresowanie
sztukami
plastycznymi,
×
uzasadnia swoje
upodobania
estetyczne,
×
ciekawie
opowiada o
zabytkach
swojego regionu,
×
gromadzi
dodatkowe
wiadomości
związane z
plastyką,
×
kolekcjonuje
reprodukcje
dzieł
plastycznych i
książki o
sztuce,
×
wykazuje
znajomość
literatury
przedmiotu
wykraczającą
poza materiał
omawiany na
lekcjach,
×
orientuje się w
wydarzeniach
plastycznych
odbywających się
w kraju i na
świecie
(wystawy,
konkursy,
biennale),
×
uczęszcza do
galerii, muzeów
itp.,
×
wymienia
nazwiska
wybitnych
artystów
działających w
jego
miejscowości lub
regionie,
×
ocenia znaczenie
twórczości
wybranego
artysty i jego
zasługi
dla środowiska
lokalnego,
regionu, kraju,
świata,
×
posiada wiedzę i
umiejętności
znacznie
wykraczające
poza treści
wymienione w
programie
nauczania,
×
bierze czynny
udział w
zajęciach
plastycznych,
×
analizuje
prezentowane
obiekty pod
kątem ich
treści, formy i
emocjonalnego
oddziaływania,
×
wykonuje prace
dodatkowe będące
uzupełnieniem
treści poznanych
na lekcji
(opracowuje
referaty
traktujące o
zagadnieniach
poruszanych w
literaturze
przedmiotu,
wykonuje pomoce
dydaktyczne
itp.),
×
wykorzystuje
zdobytą wiedzę
teoretyczną w
pozalekcyjnych
działaniach
plastycznych
(np. należy do
szkolnego koła
zainteresowań),
×
aktywnie
uczestniczy w
życiu
kulturalnym
szkoły (gazetki
szkolne,
dekoracje
okolicznościowe)
i regionu,
×
zdobywa nagrody
na konkursach
plastycznych,
×
wzorowo prowadzi
zeszyt
przedmiotowy
(nowatorska
forma,
wzbogacona
materiałem
ilustracyjnym i
teoretycznym),
×
przygotowuje się
systematycznie
do zajęć,
×
utrzymuje
wzorowy porządek
na swoim
stanowisku
pracy, zarówno
podczas działań
plastycznych,
jak i po ich
zakończeniu,
×
przestrzega
zasad BHP
podczas
posługiwania się
narzędziami. |