Kurs FLASH

http://www.webinside.pl

Wstęp
Wygląd programu
Pierwsza animacja
Aminacja teksu
Animacja po torze
Maska
Shape hint's
Obiekty
Action Script
Uwagi końcowe

Wygląd programu

WARSTWY

Warstwy to jeden z najważniejszych elementów naszej animacji. W nich to właśnie umieszczamy elementy które potem będziemy wyświetlać i animować. Na obrazku obok widzicie dwie warstwy jedna pod nazwa Layer 1 a druga Layer 2 . Nazwy warstw możemy zmieniać klikając na jej nazwę tak jak to się robi w przypadku zmiany nazwy pliku czy folderu w Windows. Nad warstwami widać symbole. Oko oznacz czy dana warstwa ma być widoczna jeżeli klikniemy na kropkę pod nim zamieni się ona w znak X oznaczający zablokowanie wyświetlania. Kłódka to blokada modyfikacji warstwy przydaje się podczas pracy na wielu warstwach gdy poszczególne elementy zachodzą na siebie a my chcemy wybrać jeden z nich. Kosz na śmieci kasuje zaznaczoną warstwę. Dwa symbole w lewym dolnym rogu dodają warstw z tym, że biały dodaje warstwę zwykłą, a fioletowy tzw. Guide Layer (warstwa przewodnik) o której więcej opowiem później.




Pole klatek animacji

Pole klatek animacji składa się z mi. z miarki liczby klatek która pokazuje w której klatce aktualnie się z znajdujemy. Pola z klatkami ( pole z prostokącikami) które odpowiednio od zawartości i akcji się zmienia. Klatka z czarną kropką oznacza, że zawiera ona jakiś obiekt. Pusta szara klatka oznacz, że nic w niej nie ma i nie przebiega żadna akcja. Klatka niebieska zawierająca strzałkę oznacza, że trwa akcja ruchu (Motion). Klatka zielona ze strzałką, że trwa akcja zmiany kształtu. Dodatkowo podaną mamy liczbę wyświetlanych klatek na sekundę ( na przykładzie 12 fps) oraz czas trwania animacji w miejsc w który się aktualnie znajdujemy.





Okna ustawień narzędzi, tekstu i animacji

Okna ustawień uruchamiamy i klikając na ikonki w dolnym prawym rogu ekranu. 
- Pierwsza ikonka otwiera okno pod nazwę Info . Tu w pierwszej zakładce mamy informację na temat zaznaczonego obiektu . Kolejna zakładka Transform pozwala modyfikować obiekt. Następna Stroke ustala rodzaj, grubość i kolor rysowanych linii oraz ostatnia Fill definiuje wypełnienie tworzonych obiektów. 
- Ikonka nr. 2 otwiera okno pod nazwą Mixer. Pierwsza jego zakładka pozwala na utworzenie koloru wypełnienia lub linii, druga zaś to paleta gotowych kolorów.
- Ikonka nr. 3 oznaczona litrą A dotyczy opcji tekstu. Zakładka Character określa rodzaj czcionki, jej wielkość, kolor i styl. Zakładka Paragraph położenie tekstu, a Text Options jego rodzaj.
- Ikonka nr. 4 otwiera okienko Instance . Możemy tu np. w pierwszej zakładce zmienić oznaczenie obiektu na Graphic (statyczny obiekt graficzny), Movie Clip (obiekt animowany) i Button (przycisk). Zakładka Effect pozwala okreścić efekt kolorów obiektu może on np. zmieniać podczas trwania animacji kolor z niebieskiego na czerwony lub po prostu zniknąć (Alpha 0%). Zakładka Frame dotyczy klatki animacji i pozwala na dodanie jej nazwy Label i określić typ animacji (Tweening) czy ma być to ruch (Motion) czy zmiana kształtu (Shape). Ostatnia zakładka Sound służy do dodawania i modyfikacji dźwięków zawartych w naszej animacji.
- Ikonka nr. 5 otwiera tzw. Movie Explorer który wyświetla w postaci drzewa elementu które znajdują się  w naszej animacji.
- Ikonka nr. 6 otwiera okno Actions . Tutaj będziemy tworzyć tzw. Action Skrypty ,które bardzo zwiększają możliwości naszych animacji
- Ikonka ostatnia nr. 7 otwiera tzw. bibliotekę (Library). Jest to biblioteka obiektów i elementów na naszej stronie. Utworzony button będziemy właśnie z niej pobierać i przeciągać na pole pracy.

Pole pracy

To tutaj właśnie wszystko się dzieje. Tu rysujemy nasze obiekty, tu zmieniamy ich kształt i ustawiamy odpowiednio względem siebie. Tworzenie obiektów jest bardzo proste jak rysowanie w Windows'owym Paint Brush'u. Obiekty tworzymy za pomocą narzędzi które mamy do dyspozycji z lewej strony naszego programu. Pole pracy możemy dostosować oczywiście do swoich potrzeb. Możemy zmienić kolor jego tła i rozmiar oraz określic liczbę klatek wyświetlanych na sekundę. Zmian tych dokonujemy w menu Modify,Movie... lub wciskamu CTRL+M. 

SCENY

Sceny to coś nadrzędnego do warstw, pozwalają one na tworzenie animacji które mają złożoną budowę. Pozwalają na m.in. zbudowanie całej strony internetowej we flashu. Dzięki odwoływaniu się do poszczególnych scen tworzymy coś na wzór linków na zwykłych stronach www. Możemy sprawić np., że po kliknięciu na przycisk uruchomi się określona przez nas scena. Najczęściej jednak pracuje się na jednej (sama animacja) lub dwóch scenach (np. preloader i animacja). Aby dodać scenę do animacji wybieramy opcję Scene w menu Insert, a aby usunąć Remove Scene. Kolejność występowania i nazwy scen możemy zmienić w inspektorze scen (menu Modify,Scene...).

Powszechne biblioteki

Wybierając opcję Common Libraries z menu Window możemy wstawić na swoją stronę gotowe już elementy należą do nim m.in. przyciski, movie clipy, dźwięki i grafiki.