Kurs FLASH

http://www.webinside.pl

Wstęp
Wygląd programu
Pierwsza animacja
Aminacja teksu
Animacja po torze
Maska
Shape hint's
Obiekty
Action Script
Uwagi końcowe

Shape hint's czyli zmiana kształtu obiektu

Shape to animacja polegająca na płynnym przejściu jednego obiektu w drugi. By ją stworzyć tworzymy w klatce. nr 1 obiekt ja stworzyłem kwadrat. Następnie wstawiamy klatkę kluczową (F6) w klatce nr. 20 i usuwamy z niej kwadrat poleceniem Cut z menu Edit. Następnie rysujemy tu koło. Teraz wracamy do klatki nr. 1 zaznaczamy ją lewym klawiszem myszy i z okienka Instance zakładka Frame opcja Tweening wybieramy Shape ( kształt ). Na górze w warstwie powinna pokazać się strzałka na zielonym tle. Animacja już działa następuje zmiana kształtu, ale dodamy punkty zmiany kształtu (Shape Hint's) które określą ja ta zmiana ma przebiegać. Wchodzimy do menu Modify, Transform i opcja Add Shape Hints (CTRL+SHIFT+H). Na ekranie pojawi się czerwone kółeczko z literą A jest to nasz pierwszy punkt zmiany kształtu. Punktów możemy dodawać tyle ile jest liter w alfabecie czyli od A-Z. Dodajmy jeszcze 3 by mieć punktu A,B,C i D. Umieszczamy je po kolei w połowie boków kwadratu. Następnie przechodzimy do klatki nr. 20 . Zauważcie, że punkty już tam są należy je teraz rozmieścić po przeciwległych stronach na okręgu niż były one w kwadracie . Punkt A tam gdzie był B, B gdzie A, C gdzie D, a D gdzie C. Nasze Hint'y powinny zmienić kolor na zielony. Odtwórzcie animację (Enter lub Ctrl+Enter). Zmiana kształty następuje znacznie inaczej niż bez zastosowania Shape Hint'sów. Możemy jeszcze wrócić naszą animację by z kwadratu powstawało koło, a z koła z powrotem identyczny kwadrat. Zaznaczamy klatkę nr. 1 zawierającą kwadrat klikamy na nią prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję Copy Frames. Wchodzimy do klatki nr. 40 i tu klikając prawym klawiszem wklejamy wcześniej skopiowana klatkę zawierającą nasz kwadrat wybierając z rozwiniętego menu opcję Paste Frames. Teraz tylko w klatce z kółkiem ustalamy Tweening na Shape, dodajemy Shape Hint'y tak by wróciły one na swoje miejsce jakie było w klatce nr. 1 i wszystko gra. UWAGA !!! Sztuczkę kopiowania klatek możecie stosować także w zwykłych animacjach typu Motion, gdzie waszym założeniem jest by jakiś obiekt powrócił na swoje pierwotne miejsce. Po opublikowaniu nasza animacja powinna prezentować się mniej więcej tak: