Kurs FLASH
http://www.webinside.pl
Wstęp
Wygląd programu
Pierwsza animacja
Aminacja teksu
Animacja po torze
Maska
Shape hint's
Obiekty
Action Script
Uwagi końcowe
Shape hint's czyli zmiana kształtu obiektu
Shape to animacja polegająca na płynnym przejściu
jednego obiektu w drugi. By ją stworzyć tworzymy w klatce. nr 1 obiekt
ja stworzyłem kwadrat. Następnie wstawiamy klatkę kluczową (F6) w
klatce nr. 20 i usuwamy z niej kwadrat poleceniem Cut z menu Edit. Następnie
rysujemy tu koło. Teraz wracamy do klatki nr. 1 zaznaczamy ją lewym
klawiszem myszy i z okienka Instance zakładka Frame opcja Tweening
wybieramy Shape ( kształt ). Na górze w warstwie powinna pokazać się
strzałka na zielonym tle. Animacja już działa następuje zmiana kształtu,
ale dodamy punkty zmiany kształtu (Shape Hint's) które określą ja ta
zmiana ma przebiegać. Wchodzimy do menu Modify, Transform i opcja Add
Shape Hints (CTRL+SHIFT+H). Na ekranie pojawi się czerwone kółeczko z
literą A jest to nasz pierwszy punkt zmiany kształtu. Punktów możemy
dodawać tyle ile jest liter w alfabecie czyli od A-Z. Dodajmy jeszcze 3
by mieć punktu A,B,C i D. Umieszczamy je po kolei w połowie boków
kwadratu. Następnie przechodzimy do klatki nr. 20 . Zauważcie, że
punkty już tam są należy je teraz rozmieścić po przeciwległych
stronach na okręgu niż były one w kwadracie . Punkt A tam gdzie był B,
B gdzie A, C gdzie D, a D gdzie C. Nasze Hint'y powinny zmienić kolor na
zielony. Odtwórzcie animację (Enter lub Ctrl+Enter). Zmiana kształty
następuje znacznie inaczej niż bez zastosowania Shape Hint'sów. Możemy
jeszcze wrócić naszą animację by z kwadratu powstawało koło, a z koła
z powrotem identyczny kwadrat. Zaznaczamy klatkę nr. 1 zawierającą
kwadrat klikamy na nią prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję Copy
Frames. Wchodzimy do klatki nr. 40 i tu klikając prawym klawiszem
wklejamy wcześniej skopiowana klatkę zawierającą nasz kwadrat wybierając
z rozwiniętego menu opcję Paste Frames. Teraz tylko w klatce z kółkiem
ustalamy Tweening na Shape, dodajemy Shape Hint'y tak by wróciły one na
swoje miejsce jakie było w klatce nr. 1 i wszystko gra. UWAGA !!!
Sztuczkę kopiowania klatek możecie stosować także w zwykłych
animacjach typu Motion, gdzie waszym założeniem jest by jakiś obiekt
powrócił na swoje pierwotne miejsce. Po opublikowaniu nasza animacja
powinna prezentować się mniej więcej tak: