Informacje dla rodziców

Kalendarz szkolny 2018/2019
Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych
Informacja na temat badań skóry dzieci
Informacja w sprawie dożywiania - 2018r
 

Dokumenty szkolne

 
Statut szkoły
Program wychowawczo- profilaktyczny na rok szkolny 2017/2018

 

Dziecko w sieci

 

Beniamin jest programem zapewniającym bezpieczny dostęp do zasobów sieci Internet. Blokuje dostęp do stron, zgodnie z ustawieniami ustalonymi przez osobę nadzorującą komputer oraz ogranicza dostęp do wybranych funkcjonalności.

 

Jak pomóc dziecku w nauce

Interesuj się tym, co jest dla dziecka ważne, czego się uczy w szkole.

  • Nigdy nie wykonuj pracy domowej za dziecko.

  • Pozwól, aby Twój uczeń był samodzielny, wspomagaj nie wyręczaj.

  • Pozwól, aby dziecko samo odrabiało lekcje, czuwaj dyskretnie.

  • Zaplanuj z dzieckiem czas odrabiania lekcji i bądź konsekwentny w jego przestrzeganiu.

  • Wyznacz stałe miejsce pracy dziecka w domu.

  • Zadbaj o ciszę.

Jaki jest przepis na dobre wyniki w nauce? "Po prostu sprawdzaliśmy zeszyty" - mówią rodzice bardzo zdolnych dzieci.

"Pilnowano mnie w podstawówce na tyle dobrze, że w średniej szkole już sama wiedziałam, że trzeba się uczyć." B. Chorzempa

 

Co zrobić, by dziecko polubiło czytanie

Pomysły dla rodziców, zwłaszcza tych, którzy (szczęściarze!) mają małe dzieci.

  • Od najmłodszych lat otaczaj dziecko książkami, zabierz do biblioteki i czytelni, odwiedzajcie księgarnie i antykwariaty.

  • Nawet jeśli dziecko jeszcze nie potrafi czytać, pomóż mu zrozumieć, że zapisane na papierze znaki odpowiadają wypowiadanym słowom.

  • Niech obserwuje sposób czytania - od lewej do prawej, linijka po linijce, strona po stronie. Niech razem z tobą śledzi palcem tekst.

  • Zadawaj mu zagadki:
    - Gdzie jest początek książki?
    - Od którego miejsca zaczniemy czytanie?
    - Co mam przeczytać, gdy skończę pierwszą linijkę?
    - Co zrobić, kiedy skończyła się strona?

  • Powracaj do znanych tekstów. Zachęcaj dziecko do uczenia się na pamięć i cytowania określeń, zwrotów, fragmentów (zwłaszcza rymowanych).

  • Namów dziecko do odgadywania, . Kiedy opowie dalszy ciąg historii, sprawdźcie, czy odgadło pomysł autora. A może pomysł twojego dziecka jest ciekawszy?

  • Pamiętaj o książkach spoza literatury pięknej. Twoje dziecko mogą przecież zainteresować zwierzęta, kosmos, dinozaury lub piłka nożna. Możecie razem obejrzeć "Ilustrowany słownik języka polskiego" lub inne słowniki dla dzieci.

  • Naucz dziecko zwracania uwagi na ilustracje, które często niosą dodatkowe informacje. Poproś dziecko, aby na podstawie ilustracji np. dokładniej opisało bohatera czy otoczenie, w którym przebywa. Omawiając ilustracje, zadawaj mu np. takie pytania:
    - Jak ci się podoba las, po którym wędrują dzieci?
    - Czy jest podobny do lasu, w którym byliśmy?
    - Czy chciałbyś się tam znaleźć?

  • Zaproponuj dziecku, aby wyobraziło sobie, że jest jednym z bohaterów historii, i przedstawiło fragment zdarzeń ze swojego punktu widzenia.

  • Ułóżcie z dzieckiem opowiadanie. Spróbujcie je spisać (może na komputerze) i "wydać" w formie książeczki. Zadbaj o umieszczenie w "publikacji": tytułu, autora, ilustratora, miejsca i daty wydania.

  • Wyjaśnij, jak powstaje książka. Ale nie zanudzaj dziecka wiedzą. Raczej odpowiadaj na pytania.

  • W rozmowach z dzieckiem używaj odpowiednich określeń: książka, tytuł, autor, publikacja, opowiadanie, wiersz, treść, wstęp, zakończenie, przedmowa, posłowie, ilustrator, bohater, postać, rozdział itp.

  • Nie przymuszaj dziecka do słuchania i rozmowy o książce, jeśli straciło na to ochotę.

  • Nie ustalaj z góry czasu na pracę nad książką. Dziecko wyczuje przymus i zamiast polubić czytanie, może je znienawidzić. Czas spędzony przy czytaniu zależy od dziecka.

Zamieszczone informacje pochodzą ze strony "Szkoła z klasą"

Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie! - "Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji". Jim Trelease
Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie. Czytanie buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

 
 

 
Copyright by Jacek Gałysa