Interesuj się tym, co jest dla dziecka
ważne, czego się uczy w szkole.
-
Nigdy nie wykonuj pracy domowej za
dziecko.
-
Pozwól, aby Twój uczeń był samodzielny,
wspomagaj nie wyręczaj.
-
Pozwól, aby dziecko samo odrabiało lekcje,
czuwaj dyskretnie.
-
Zaplanuj z dzieckiem czas odrabiania
lekcji i bądź konsekwentny w jego przestrzeganiu.
-
Wyznacz stałe miejsce pracy dziecka
w domu.
-
Zadbaj o ciszę.
Jaki jest przepis na dobre wyniki w nauce?
"Po prostu sprawdzaliśmy zeszyty" - mówią rodzice bardzo
zdolnych dzieci.
"Pilnowano mnie w podstawówce na tyle
dobrze, że w średniej szkole już sama wiedziałam, że trzeba
się uczyć." B. Chorzempa
|
Pomysły dla rodziców, zwłaszcza tych, którzy
(szczęściarze!) mają małe dzieci.
-
Od najmłodszych lat otaczaj dziecko
książkami, zabierz do biblioteki i czytelni, odwiedzajcie
księgarnie i antykwariaty.
-
Nawet jeśli dziecko jeszcze nie potrafi
czytać, pomóż mu zrozumieć, że zapisane na papierze znaki
odpowiadają wypowiadanym słowom.
-
Niech obserwuje sposób czytania - od lewej
do prawej, linijka po linijce, strona po stronie. Niech
razem z tobą śledzi palcem tekst.
-
Zadawaj mu zagadki:
- Gdzie jest początek książki?
- Od którego miejsca zaczniemy czytanie?
- Co mam przeczytać, gdy skończę pierwszą linijkę?
- Co zrobić, kiedy skończyła się strona?
-
Powracaj do znanych tekstów. Zachęcaj
dziecko do uczenia się na pamięć i cytowania określeń,
zwrotów, fragmentów (zwłaszcza rymowanych).
-
Namów dziecko do odgadywania, . Kiedy
opowie dalszy ciąg historii, sprawdźcie, czy odgadło
pomysł autora. A może pomysł twojego dziecka jest
ciekawszy?
-
Pamiętaj o książkach spoza literatury
pięknej. Twoje dziecko mogą przecież zainteresować
zwierzęta, kosmos, dinozaury lub piłka nożna. Możecie
razem obejrzeć "Ilustrowany słownik języka polskiego"
lub inne słowniki dla dzieci.
-
Naucz dziecko zwracania uwagi na
ilustracje, które często niosą dodatkowe informacje.
Poproś dziecko, aby na podstawie ilustracji np. dokładniej
opisało bohatera czy otoczenie, w którym przebywa.
Omawiając ilustracje, zadawaj mu np. takie pytania:
- Jak ci się podoba las, po którym wędrują dzieci?
- Czy jest podobny do lasu, w którym byliśmy?
- Czy chciałbyś się tam znaleźć?
-
Zaproponuj dziecku, aby wyobraziło sobie,
że jest jednym z bohaterów historii, i przedstawiło
fragment zdarzeń ze swojego punktu widzenia.
-
Ułóżcie z dzieckiem opowiadanie.
Spróbujcie je spisać (może na komputerze) i "wydać"
w formie książeczki. Zadbaj o umieszczenie w "publikacji":
tytułu, autora, ilustratora, miejsca i daty wydania.
-
Wyjaśnij, jak powstaje książka. Ale nie
zanudzaj dziecka wiedzą. Raczej odpowiadaj na pytania.
-
W rozmowach z dzieckiem używaj
odpowiednich określeń: książka, tytuł, autor, publikacja,
opowiadanie, wiersz, treść, wstęp, zakończenie, przedmowa,
posłowie, ilustrator, bohater, postać, rozdział itp.
-
Nie przymuszaj dziecka do słuchania
i rozmowy o książce, jeśli straciło na to ochotę.
-
Nie ustalaj z góry czasu na pracę nad
książką. Dziecko wyczuje przymus i zamiast polubić
czytanie, może je znienawidzić. Czas spędzony przy
czytaniu zależy od dziecka.
Zamieszczone informacje pochodzą ze strony
"Szkoła z klasą"
Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie! - "Bez
względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką
możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz
okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne
głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji". Jim
Trelease
Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Kto nie czyta,
nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie. Czytanie
buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem, rozwija
język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia
koncentrację, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,
uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu, kształtuje
nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
|